Educatia incluziva este procesul de a oferi sanse egale tuturor copiilor cu nevoi speciale, de a primi educatie eficienta si de calitate.
Acest lucru se realizeaza prin ajutoare suplimentare si sprijin pentru resurse in gradinitele de invatamant general. Este un model de predare care se concentreaza pe intelegerea si satisfacerea nevoilor copiilor, indiferent de caracteristicile lor de diferentiere.
Conceptul de educatie incluziva se refera la respectarea statutului si drepturilor tuturor copiilor dintr-o societate de a participa in mod relevant la viata acesteia si de a se bucura de un tratament egal cu ceilalti.
Ce copii sunt supusi educatiei incluzive?
Educatia incluziva face procesul de invatare mai accesibil elevilor, in special celor diagnosticati cu tulburari fizice, mentale sau emotionale.
Pentru ei, procesul de invatare standard este mai dificil si chiar mai de neinteles. Si aici, si anume, vine rolul educatiei incluzive, care face ca continutul de invatare sa fie mai usor de perceput de catre copiii aflati intr-o situatie dificila.
Educatia incluziva face ceva aparent simplu, dar duce la rezultate extrem de serioase si importante – dobandirea de cunostinte de catre copii cu conditii fizice, emotionale si mentale dificile.
Fiecare copil este diferit in felul sau si diferentele fiecarei persoane se manifesta in copilaria timpurie. Ele dau nastere unei varietati de personaje si abilitati. Aceste diferente pot oferi nu numai bunastare, ci pot crea si obstacole in procesul de invatare.
La scoala, diferentele sunt tolerate, dar numai atunci cand se afla intr-un interval rezonabil si viata scolara este colorata, interesanta si distractiva.
Cand diferentele in mediul scolar sunt in afara spectrului acceptat, acestea incep sa interfereze cu procesul de invatare. In acest caz, elevul diferit este inclus intr-un program educativ, conform unei metodologii care ia in considerare dificultatile sale emotionale, mentale si fizice.
Care este standardul educatiei incluzive?
Pentru a obtine rezultate bune, standardele pentru educatia incluziva trebuie sa fie bine gandite pentru a obtine rezultate pozitive si o aplicare practica de succes.
Scopul este de a determina conditiile si modalitatile de a asigura accesul egal la o educatie de calitate pentru dezvoltarea potentialului fiecarui copil, tinand seama de realizarea sa personala si profesionala in societate.
Educatia incluziva se caracterizeaza prin sustinerea dezvoltarii in functie de caracteristicile individuale, motivatia elevilor, activitati de interes, orientare profesionala, prevenirea dificultatilor de invatare si multe altele.