Toata lumea iubeste un roman clasic, dar de unde sa inceapa? De la Jane Austen la Charles Dickens, de la Toni Morrison la Fiodor Dostoievski, canonul de fictiune este atat de vast, incat impune intotdeauna optiuni. Iata cateva dintre acestea:
1. Sa ucizi o pasare cantatoare, de Harper Lee (1960)
Un roman inainte de vreme, romanul lui Harper Lee, castigator al premiului Pulitzer, abordeaza problemele legate de rasa, inegalitate si segregare atat cu lejeritate, cat si cu compasiune.
Povestit prin ochii indragitelor pungasi Scout si Jem, romanul a creat, de asemenea, unul dintre cei mai iubiti eroi ai literaturii – Atticus Finch, un om hotarat sa indrepte nedreptatile rasiale din sudul profund.
2. Minunata lume noua, de Aldous Huxley (1932)
Unul dintre cele mai mari si mai prevazatoare romane distopice scrise vreodata, acesta ar trebui sa se afle pe lista de lecturi obligatorii a tuturor.
3. Jane Eyre, de Charlotte Bronte (1847)
Una dintre cele mai de otel eroine ale literaturii, in scurta ei viata Jane Eyre a depasit o copilarie traumatizanta, pentru ca apoi sa fie provocata de secrete, zgomote ciudate si incendii misterioase in noua ei casa, Thornfield Hall.
Totul in timp ce se indragosteste de angajatorul ei, domnul Rochester. O capodopera gotica ce a fost revolutionara prin utilizarea intima a naratiunii la persoana intai.
4. Crima si pedeapsa, de Fiodor Dostoievski (1866)
Acest roman este o descriere magistrala si complet captivanta a unui om care experimenteaza o profunda destramare mentala.
Nici o negociere etica din partea lui Raskolnikov nu-l poate elibera de vina parazitara cuibarita in sufletul sau. O lectura geniala daca ti-a placut serialul Breaking Bad.
5. Moby-Dick, de Herman Melville (1851)
Fiecare scriitor american din 1851 incoace a alergat dupa aceeasi balena: sa scrie cumva un roman la fel de epic si de influent ca cel al lui Melville.
6. Spre far, de Virginia Woolf (1927)
Un roman indraznet, ce nu respecta regulie de scris conventionale, “Spre far” prezinta un narator neconsecvent, dialoguri putine si aproape nicio intriga. In urma parcurgerii acestei carti, ramanem cu o meditatie uluitoare si lirica despre relatii, natura si nebunia perceptiei.